Dzień 4. Alle oni to robią! Cz. I Universal eXpert
Kolejny dzień Szkoły Pionierów należał do partnera strategicznego programu i
był podzielony na dwie części. W pierwszej, Agnieszka Mozol - UX leader Allego
wyjaśniła, co kryje się za tymi dwiema, często używanymi dziś, literami.
UX (User Experience) o w największym skrócie jakieś
doświadczenie użytkownika, które po prostu jest. To jego całe doświadczenie
marki. Niezależnie od tego, czy zajmujemy się UXem, czy nie, czy jest to
istotny element naszej firmy, czy kompletnie marginalny, doświadczenie klienta
i tak zaistnieje. To o czym decydujemy to, czy będzie ono uzależnione od przypadku,
czyjegoś pomysłu, który po prostu został wdrożony, albo jej/jego poczucia
estetyki, czy będziemy je świadomie projektować. UX nie jest zarezerwowany dla
produktów cyfrowych. Jak na pierwszej grafice – jest to po prostu wypadkowa
technologii, modelu biznesowego i potrzeb klienta, które realizujemy poprzez naszą
usługę lub produkt.
Aby świadomie projektować UX można skorzystać m.in. z User
Centered Design/Human Centered Design. To metodyka wytwarzania produktu, niezależnie
od tego, czym on jest. To może być reklama, interface, aplikacja lub projekt
przestrzeni biurowej. Osią tego podejścia jest stawianie w centrum odbiorcy/klienta.
W metodyce Design Thinking zaczynamy właśnie od UCD/HCD. W takich projektach punktem
startowym nie jest produkt czy rozwiązanie, ale użytkownik i jego
doświadczenia. Dlatego podstawą kompetencją jest tu empatia.
Twórcze rozmowy o nowych technologiach, ich wpływie na
ludzki świat i nasze indywidualne umysły mają bardzo często jeden wspólny
mianownik. W końcu dochodzimy do jakiejś/jakiś antynomii - pułapek
nowoczesności. Jedna z nich jest właśnie związana z UX. Liczne badania
pokazują, że technologia nie rozwija, a wręcz niszczy empatię. Jak już dowiedzieliśmy
się z zajęć dotyczących sztucznej inteligencji, interakcja z maszynami/interface’ami
opiera się na innych wzorach, niż interakcja międzyludzka. Jeśli jedną z konsekwencji
masowego i dominującego korzystania z technologii jest obniżenie empatii, to
stajemy wobec fundamentalnego wyznawania – projektując coraz lepsze rozwiązania,
świadomie tworząc UXy potrzebujemy pracowników posiadających kompetencje, które
wypracowane nowoczesne rozwiązania niszczą. Jesteśmy więc zatem w pętli, albo
raczej spirali. Potrzebujemy coraz więcej ludzkich umiejętności do tworzenia
światów i doświadczeń, które nas tych umiejętności pozbawiają.
Algorytm pracy w UX.
Warto aktywnie projektować doświadczenia poprzez mechanizm rola akcja skutek. Na tej podstawie można priorytetyzować funkcjonalności rozwiązań. Technika User Stories pozwala nam na segmentację użytkowników i projektowanie ich zachowań. Tu zawsze zadajemy sobie pytanie, co robią i do jakiego celu ma prowadzić ich zachowanie.
Co robić z doświadczeniami?
Co robić z doświadczeniami?
1. Rozpoznać - gdzie użytkownik doświadcza naszego produktu? Jakie są kanały "stykania" się klienta z marką i produktem?
2. Definiować - trzeba opisać. co jest elementem
doświadczenia. Czy dla użytkownika jest nim ,układ treści na stronie, czas jej wczytywania, a może kontakt telefoniczny z konsultantem poprzez call center?
3. Monitorować - gdzie pojawiają się nowe obszary doświadczeń? Jak zmieniają się doświadczenia związane z dotychczasowymi kanałami?
4. Poprawiać - to chyba nie wymaga wyjaśnień.
5. Planować - j.w.
Jak priorytetyzować opis doświadczenia? Podstawą są business
blockery - elementy, bez których biznes po prostu nie działa. Drugie to
rekonstrukcja tego, jakie doświadczenie jest najbardziej istotne. Gdzie jest
peak całego procesu, które emocje są najbardziej intensywne? To rekonstrukcja tego elementu jest najważniejsza. Poprawa obszaru, w którym zaangażowanie lub satysfakcja z doświadczenia spada
przyniesie najlepsze efekty.
Komentarze
Prześlij komentarz